Zabytkowa lokomotywa OL-49 w Starych Juchach

Pojezierze Ełckie zachwyca przepięknymi krajobrazami jezior, łąk i rozległych pól. Jednak nie tylko ten sielankowy obraz przyciąga tu zwiedzających, interesujące są również tutejsze atrakcje. Jedną z nich jest stary parowóz w miejscowości Stare Juchy. Ta potężna maszyna parowa, dumnie prezentująca się na stacji kolejowej w Starych Juchach, była niegdyś sercem mazurskich linii kolejowych. Dziś stanowi żywy symbol dziedzictwa przemysłowego regionu i urzeka wszystkich miłośników historii kolei.

Historia Lokomotywy OL-49

Lokomotywa OL-49 została wyprodukowana w 1952 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Przez ponad 40 lat wiernie służyła pasażerom, przemierzając tysiące kilometrów tras łączących Ełk, Olsztyn, Białystok i Gołdap. Jej imponująca moc pozwalała na rozwijanie prędkości do 100 km/h, a łączny przebieg wynosił aż 2 880 034 km! W czerwcu 1993 roku, po blisko pół wieku niestrudzonej pracy, OL-49 została wycofana z eksploatacji.

Dzięki porozumieniu zawartemu między lokomotywownią Białystok a Urzędem Gminy w Starych Juchach, w 1997 roku parowóz OL-49 zyskał nowe życie. Został przetransportowany i ustawiony jako pomnik na stacji w Starych Juchach, gdzie do dziś stanowi atrakcję dla turystów.

Zabytkowy parowóz – Stare Juchy

Zwiedzanie Parowozu

Dziś, gdy kolej elektryczna i spalinowa całkowicie wyparła parowozy, zabytkowa lokomotywa OL-49 w Starych Juchach stała się prawdziwą atrakcją turystyczną.

Zabytkową lokomotywę można obejrzeć na stacji w miejscowości Stare Juchy, położonej zaledwie 20 km od Ełku. Stacja jest elementem linii Ełk-Korsze-Olsztyn. Lokomotywę wyremontowano i udostępniono do swobodnego zwiedzania. Turyści mogą wejść do środka.

Poza lokomotywą w Starych Juchach warto zobaczyć także Górę Piaskową i dawny ołtarz ofiarny Jaćwingów. Widoki podziwiać można natomiast z wieży widokowej.

Zabytkowy parowóz – Stare Juchy

Zabytkowa lokomotywa ol 49 Stare Juchy

Lokomotywa OL-49 to imponujący okaz techniki. Waży aż 150 ton, a jej maksymalna prędkość wynosiła 100 km/h. Napędzana była kotłem parowym, który dostarczał pary do silników napędzających koła. Parowóz został wyposażony w tender typu 25D49, który służył do przewożenia węgla i wody niezbędnych do pracy maszyny parowej.

Władze Starych Juch, mając na względzie rosnące zainteresowanie turystów zabytkową lokomotywą, rozważają dalsze uatrakcyjnienie ekspozycji parowozu OL-49. Wśród planów jest m.in. stworzenie nowoczesnej, multimedialnej wystawy, która jeszcze lepiej przybliży zwiedzającym historię i technikę tej imponującej maszyny parowej. Być może w przyszłości uda się również przywrócić lokomotywę do ruchu, aby turyści mogli doświadczyć niezapomnianych wrażeń z przejazdu zabytkową „parówką” po malowniczych terenach Mazur.

Parowóz Ol-49 – zabytkowy parowóz

Podsumowanie

Zabytkową lokomotywę OL-49 w Starych Juchach wyprodukowano w pierwszej fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Po mazurskich trasach kolejowych jeździła przez 41 lat, aż do 1993 roku. Choć głównie przewoziła pasażerów na linii Ełk-Olsztyn, ma na swoim koncie również inne trasy, między innymi Ełk-Białystok, Ełk-Gołdap i Ełk-Suwałki. Dodatkowo obsługiwała pociągi towarowe i turystyczne na odcinku Ełk-Mikołajki-Ełk.

Obecnie zabytkowy parowóz ustawiony jest na stacji Stare Juchy. Lokomotywę gruntowanie wyremontowano, jednak wchodząc do jej wnętrza nadal można poczuć tamte czasy. Parowóz rozwijał zawrotne prędkości, a precyzyjne elementy maszyny parowej pozwoliły na wiele lat nieprzerwanej pracy. Jeśli jesteś miłośnikiem kolei i chciałbyś zobaczyć stary parowóz, to atrakcja dla Ciebie. Parowóz Ol-49 z 1952 roku w Starych Juchach jest jednym z 115 sztuk wyprodukowanych w Chrzanowie, jednocześnie będąc symbolem tamtego kolejnictwa.

Parowóz Ol-49 – zabytkowy parowóz
Zabytkowy parowóz w malowniczej miejscowości Stare Juchy
Parowóz Ol-49
Lokomotywę ustawiono po lewej stronie torów jadąc od strony Ełku
Parowóz Ol-49

WRÓĆ DO WPISÓW

Zostaw komentarz